Direktlänk till inlägg 11 oktober 2006

Gråsparv eller pilfink i höstbadet?

Av miniu - 11 oktober 2006 16:02

Idag kom min "hang-up" verkligen till synes. Små små fåglar tog sig ett höstdopp mitt i lunchrusningen, mitt på torget...tokfrön!Hur söt är inte dom små liven då? Riktigt burriga och mjuka, hoppade dom runt i vattenpölarna och gjorde sig riktigt fina.Jobbdagen rullade på i sitt vanliga mak idag. Tog mig friheten och gick hem lite tidigare och skrev en rapport.Jag och Helene var på utflyktsfärd idag, till isladan i Timrå... hoho. Vi var dom enda tjejerna där, och 50 karlar... där ser man.Därefter blev det en tur till Elgiganten och inhandla en radio och massa USB-minnen till deltagarna.Ikväll blir det yoga, och det ska bli skönt att få lite stund för skön avslappning. Tror jag avrundar kvällen med ett hett bad efter yogan.Vilken dag... vilka tokiga folk vi sett idag!Tänkte bara delge er lite info om gråsparven eller pilfinken... sägs ju att man lätt blandar ihop dom.Håll till godo:Gråsparven är en typisk stadsfågel. Dess tjatter hörs från häckar och buskar och man ser dem i stora flockar, inte minst sedan ungarna är utflugna. Många gånger ser man gråsparvar och pilfinkar tillsammans. Den har alltid trivts i människans närhet. Förr var det i bondbyarna man hittade den. Den fanns i sådana mängder att det ansågs kunna förstöra en hel årsskörd av säd eftersom den försåg sig av kornet.Gråsparvens storhetstid var för omkring hundra år sedan. Då var jordbruksmarken vittomfattande. Det fanns gott om spillsäd och vintertid fanns det alltid hästspillning med något osmält havrekorn. Nu minskar den faktiskt i antal. Boet bygger gråsparven oftast i olika hål. Den uppskattar utrymmet under de kupade takpannorna. Där får den två-tre kullar per år med 4-6 ungar åt gången. Den ruvar 11-14 dagar och ungarna är flygfärdiga efter 13-14 dagar. Hanen och honan håller ihop i ett livslångt äktenskap. Gråsparven hör till den mest extrema stannfågeln. Den kan leva hela livet i ett enda kvarter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards