Direktlänk till inlägg 1 februari 2007

En av mina starkaste dagar går mot sitt slut...

Av miniu - 1 februari 2007 21:41

Sitter nu på Arlanda i väntan på flyget som ska ta oss hem till Sundsvall. En dag som kan beskrivas med så många känslor går mot sitt slut.En dag bestående av sorg, ledsenhet, avslut, start, ödmjukhet, ilska... men också en hel del glädje.När prästen berättade så fint om farfar så slutade mina tårar att trilla ner från min kind och istället blev jag varm... så oroligt glad över att han fick uppleva 87 fina år i Skåne, den plats på jorden han gillade mest av allt annat.Han fick jaga och hålla på med sina affärer in i det sista. Hunden bodde hos honom, också in i det längsta - ända till förra sommaren. Min älskade farfar... jag saknar dig så, samtidigt som jag är så glad över att jag fått träffa denna fina person som kom att betyda så mycket för mig. Mer än någon annan någonsin kommer kunna förstå.Begravningen var riktigt fin, med lagom antal gäster. Den kvinnliga prästen lyckades verkligen förmedla känslan och orden passade precis i en sådan situation.Fina blommor, och en jättefin kyrka.Under några få timmar fick jag också uppleva Skåne. Och jag blev mer och mer förälskad i Skåne med alla Skånelängor och korsvirkeshus som pryder det platta landskapet.Idag var det 7 plusgrader och solen värmde - det var med andra ord vår när farfar begravdes.Jag har en önskan, och jag hoppas att jag har möjlighet att förverkliga den senare i år, nämligen att besöka Skåne själv, besöka alla platser jag besökte som barn. Jag skulle vilja bo på ett slott, ha en hyrbil som väntar på flygplatsen och sedan göra dagsutflykter runt om...Jag hoppas innerligt att denna dröm blir möjlighet, och jag tänker verkligen jobba på det.Nu väntar hemfärden... och jag känner mig jättetrött av alla intryck och känslor, så det kommer nog krävas en hel del för att smälta detta...

 
 
Ingen bild

Stina

2 februari 2007 19:00

Skönt att höra att din resa har gått bra och att prästen lyckades förmedla en innerlig känsla under begravningen. Det är något märkligt och mäktigt med en människas bortgång, åtminstone när det handlar om en gammal människa som har fått "leva färdigt". Håller med om att Skåne är underbart! Vistas där ett par veckor varje sommar och närheten till Danmark ger mig en frihetskänsla som jag sällan upplevt någon annanstans. Hoppas att du i helgen får möjlighet till avkoppling och att du är rädd om dig! Kramizar.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards