Direktlänk till inlägg 15 maj 2007

Är en individualist lika med en egoist?

Av miniu - 15 maj 2007 18:04

Ibland tycker jag att allt för många sätter likhetstecken mellan individualister och egoister.


Jag är nog i allra högsta grad en individualist, men vill inte alls kännas vid som egoist, även om jag nog skulle behöva vara lite mer egoistisk i vissa lägen.


Denna diskussion kom upp under ett samtal på jobbet idag, då jag kunde konstatera att man skrämmer ganska många män om man är självständig. Men självständig betyder ju definitivt inte att man inte har plats för andra i sitt liv, men det betyder snarare att man inte är beroende av andra på ett praktiskt plan.



Jag vet att jag är lycklig lottad som har hus och bil själv, som inte behöver vara någon annan än min mamma som gett mig vissar förutsättningar för att dessa ska vara nåbara, evigt tacksam.

Jag har ett helt välbetalt arbete (okej då, mycket vill ha mer) som gör att jag klarar att leva det liv jag lever, visst jag klarar det även om jag under en period måste gå ner i lön.


MEN... jag är fortfarande ingen som bara roffar åt sig utan att tänka på andra. I framtiden hoppas jag att jag får brottas med tankar om föräldraledighet och arbetssituation kontra familjesituation. Det är nog i dessa frågor jag blir indívidualist.

Never ever att jag blir den som lägger mig platt där - aldrig!

Aldrig att jag ska dela "bara för att", man ska väl få göra det som passar situationen bäst...


Nä, nu är det nog politiskt bloggande på ett tag! Ska fortsätta min otroligt sköna tisdag med att bara slappa!



 
 
Ingen bild

Stina

16 maj 2007 07:23

Nope, egoism och individualism är INTE samma sak!! Så de´så!;0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards