Direktlänk till inlägg 15 maj 2007

I gränslandet till vuxenlivet!

Av miniu - 15 maj 2007 20:57

Detta inlägg är lite informell tillägnat min kusin Anneli, min älskade lilla kusin som kämpar mellan att vara vuxen och tonåring, och allt som oftast så är det sååå rart när hon kämpar där i gränslandet... så nytt och så spännande och ett helt liv framför sig.



Så ofta när hon berättar något, skulle jag vilja lägga huvudet på sned, le lite och få henne att inse att saker och ting inte alltid är så allvarligt... men - det finns ett men i det hela... jag var likadan, och kämpade lika hårt. Då hade jag velat att någon sa just detta till mig:



Ett VG är bra nog; jag vet inte om jag kan sitta här idag och säga att jag är grymmare i Samhälle C där jag fick MVG än Geografi B där jag fick VG. Visst, jag hänger inte med när du berättar alla jordskopors rörelse, men det kan inte de klasskompisar jag gick med som fick MVG heller. Och än idag har jag inte träffat någon av mina klasskamrater som har nytta av det i sitt kommande yrkesliv! Tänk vad mycket du kan göra av tiden mellan ett VG och ett MVG, en investering i livet och inte i betyget.

Nu känner jag att jag verkligen sticker ut hakan, för jag var verkligen på jakt efter dom äldaste valörerna på den tiden det begav sig...

19.0 el 20.0 - ja, vill du bli läkare el psykolog så blir det tajt ändå, för då räcker inte betygen, bara till att fila på intervjun. Och ett tips; högskoleprovet står också oftast för en tredjedel av intagningen till ett program. Upp till bevis tjejen - din klokhet måste komma från mig!

 Fast det skulle nog vara läckert... en läkare hos Bergströms - då kanske din mammas dröm skulle gå i uppfyllelse! Frågan är vems dröm du ska gå på...


Alkohol - är gott; men att hälla i sig för att totalt tappa omdömet är ingenting annat än tragiskt. Jag blir så j*vla förbannad på den alkoholkultur som finns i detta land, och på föräldrar som skämtar bort eländet. Det är djupt tragiskt att man ska behöva skaffa sig en identitet genom att hälla i sig alkohol. Föräldrar som tror sig vara coola genom att blunda och visa sin passivitet, så väldigt lamt - och effekten blir den totalt motsatta, om några år. Livet består av så mycket mer än att hälla i sig alkohol, ta på sig en attityd och spela den i några timmar, för att nästa vecka göra samma sak igen.



Jaja, det var lite präktiga ord från fröken präkig.


 
 
anneli

anneli

15 maj 2007 23:07

för mig är det allvarligt, i alla fall just nu. det jag har att kämpa för nu är framtiden, och då får jag gott ta och bita ihop och ta dessa vg. trots att det tar emot. trots att jag vet att en dörr stängs för varje vg.

http://abrutus.blogg.se

 
Ingen bild

Stina

16 maj 2007 08:03

En till "duktig flicka" här! Å´se vart det har fört mig...hm, sitter med många MVG från Komvux och har ett finfint betyg från en 2-årig gymnasieutb.(5,0 närmare bestämt...på den gamla betygsskalan är det typ det bästa man kan få) De läckra betygen till trots så sitter jag här med en utmattningsdepression med allt vad det innebär och jag känner mig allt annat än lyckad! Jag är i dagsläget inte rätt person att uttala mig om hur man undviker för höga krav på sig själv, men jag har på ett smärtsamt sätt blivit varse vad det kan innebära i förlängningen. Så till Anneli och alla andra unga därute vill jag säga: Ni duger så bra som ni är!!! Följ maggropskänslan, tänk ett extra varv och sen... ut o ta för er av livet!
Själv har jag varit snusförnuftig och "duktig"(gick dessutom den utbildning som pappa tyckte var lämpligt för en tjej, trots att jag ville starta eget eller resa) Det kanske funkar för vissa, men det krävs annat än att vara duktig och ambitiös...tro mig, hade det hängt på det hade jag nog varit nå´t helt annat idag.

Vad gäller tonåringar/alkohol vill jag bara säga att det är vi vuxna och i synnerhet föräldrar(!) som måste sätta ribban för vad vi tycker är okej att våra ungar gör och inte gör!! Visst, man kanske inte kan förhindra spritdebuten, men vi kan och SKA markera att det på inget vis är något som vi accepterar eller gillar. Vi ska vara "en nagel i ögat", göra det obekvämt men självklart finnas där med en öppen famn när våra ungar ändå gör tvärtemot motför vad vi kommit överens om. DET handlar ju om frigörelse och att tänja på navelsträngen en aning, men självfallet behöver våra tonåringar känna att mamma/pappa bryr sig när de tar stegen mot vuxenvärlden. På detta område prutar jag inte en tum!

 
Ingen bild

Stina

16 maj 2007 08:32

Hej igen! Gick igång riktigt när det gäller unga, deras alkoholvanor och vuxenansvaret!!!! Måste bara få säga att jag, som mamma till 2 egna o 2 bonusbarn, vet att det inte är lätt att vara förälder. Meeeeeeen fakta kvarstår: Det är vårt jobb, vår skyldighet att visa vem som bestämmer. Det ger ungarna den trygghet som de så väl behöver i denna svajiga tillvaro. Det blir dessutom inte lättare när ungarna blir äldre och tar till ännu tuffare metoder för att indirekt kolla om vi pallar...det har givetvis börjat långt tidigare än vid fylledebuten...vem minns inte tiden när ungen låg där på Ica, skrek o krävde att få godis på en onsdag och sen gjorde om samma sak da´n därpå...
Nä, det gäller att visa vem som är vuxen nog att bestämma vad som är bra för våra barn, vissa gånger kan man tack o lov hämta argument från lagar, rekommendationer o forskningsresultat. Så när det gäller cykelhjälm, reflexer, tobak, alkohol och narkotika så är det ju tämligen lätt egentligen. Eller hur!?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards