Direktlänk till inlägg 15 december 2007

Hjärtespackel...

Av miniu - 15 december 2007 16:10

Hjärtat är inte trasigt, av, itu eller krossat - bara lite ruffigt och skamfilat i kanterna, så denna helg är en hjärtespackel-helg.


Somnade alldeles för sent igår, lite ost och vin hemma hos en vän, trevligt pratsuget sällskap vid msn gjorde att jag inte hamnade i säng före klockan närmade sig två-tiden. I morse slog jag upp de gröna kring åtta och låg och myste en stund i sängen. Ringde mamma som befinner sig med mormor på andra sidan Östersjön. Låg kvar under duntäcket och bara insöp känslan av en totalt fri och öppen lördag. Vilken känsla!

En hastig frukost, lite julkortsskrivande och hopp in i utekläderna för en tur ute innan solen gick ner. Det var så oerhört vackert ute, jag blev nästan tårögd. Såg två rådjur och en ekorre på spåret. Tog en rejäl tur men tog det lugnt tempomässigt, njöt av varje steg jag tog och jag hann verkligen med att se naturen. Grenarna och kvistarna som gett efter för snön. Nej, jag har inte blivit galen, jag har bara fått gåvan att uppleva det jag tidigare i livet bara rusat förbi.


Hemkommen så hade solen gått ner. Himlen förvandlades till en rosa och blå upplevelse som skymtade mellan varje träd. Jag bor så vackert och jag ångrar inte en sekund allt slit, det är värt varenda krona, varenda tår, varenda motgång - jag trivs bäst här och jag ser verkligen fram emot den första julen på Högre Höjder.

Hopp ner i bubbelbadet, med ett glas Ramlösa. Det röda vinet ligger på luftning och ska avnjutas om en stund. Tog med mig en tidning, satte på Bublé i badet och vilken underbar stund jag fick där. Ska verkligen komma ihåg att ta med mig tidningar till badet, ett perfekt sätt att komma undan rastlösheten som annars infinner sig. Valde mellan tidningen Chef och Topphälsa. Valet var lätt, kändes något mer lockande att läsa om hälsa än att läsa om utvecklingssamtal, MBL, lönesättning och kompetensutveckling, i allafall just nu.


Nu sitter man här uppstigen ur badet. Mina gambas marineras i chili och vitlök och ska fräsas på. Ciabattan ska in i ugnen, parmaskinkan ska droppas på med lite olivolja. Jag ska rosta några pinjenötter till ostarna.


Just nu är det så gudaskönt att bara få finnas, att andas med magen, att få vara själv, att få vara här och just nu.

 
 
Sarah

Sarah

15 december 2007 18:13

Du låter så fridsam, så, så.. för att använda det enda ord jag kommer på, som är engelskt. CONTENT.
Önskar jag hade lite av det där lugnet du beskriver. Känna lyckan. Se världen. Naturen. Insupa livet.

Det låter härligt, och dig väl unt.
Stor kram!
/ Sarah

http://www.wallskog.blogg.se

 
Ingen bild

Malin Z

15 december 2007 19:28

Oj vad härligt vitt!!! Underbart. Önskar det kunde komma lite hit till södra delen av landet också :-) Vill ha en viiiit jul!
Ha en fortsatt trevlig kväll.

 
Ingen bild

Sten

15 december 2007 21:09

Så stillsamt du tycks ha haft det... du är värd det tycker jag. Hmm först när jag läst i dagens blogg så tänkte jag "du skriver så man knappt finner ord, men jag skickar i alla fall ett stort leende till dig". Och nu är det gjort. ;-)

KRAM!

 
Ingen bild

Stina

16 december 2007 09:49

Ja du kan onekligen konsten att njuta och ta vara på livets goda! Ingen julstress där inte!;0)
Faktiskt ingen stress inför jul här heller, förra veckan bestämde jag mig för att baka lussekatter...DET får någon annan göra!;0) Vips så hade jag ett moment mindre på min "to-do-list":0)
I övrigt satsar jag på hemmagjort godis med barnen, senap och tilltugg till glöggen men släpper fokus på matlagningen...DEN får andra göra...jag bara pekar i charken & betalar!:0)
Skönt att höra att du trots en tuff höst o motig start på vintern är på banan igen!
Kramen...

 
Ingen bild

Sten

16 december 2007 15:48

Hallå där uppe på Högre höjder! Får man "svara en annan svarare" på din blogg? I så fall... Stina... vad bra att du kunnat "plocka bort" ett moment från din "måste göra inför julen"-lista ju :-D.

Själv har jag överlåtit allt julpyntande till hustrun (det blir mycket finare och bättre då!) och julgran har vi bortrationaliserat... så då slipps en massa plock och så med det. Och så har hustrun gjort jättegod hemmagjord senap inför julen, efter recept hon fått av sin mormor. Mums!

God jul till dig så mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards