Alla inlägg den 15 december 2007

Av miniu - 15 december 2007 16:10

Hjärtat är inte trasigt, av, itu eller krossat - bara lite ruffigt och skamfilat i kanterna, så denna helg är en hjärtespackel-helg.


Somnade alldeles för sent igår, lite ost och vin hemma hos en vän, trevligt pratsuget sällskap vid msn gjorde att jag inte hamnade i säng före klockan närmade sig två-tiden. I morse slog jag upp de gröna kring åtta och låg och myste en stund i sängen. Ringde mamma som befinner sig med mormor på andra sidan Östersjön. Låg kvar under duntäcket och bara insöp känslan av en totalt fri och öppen lördag. Vilken känsla!

En hastig frukost, lite julkortsskrivande och hopp in i utekläderna för en tur ute innan solen gick ner. Det var så oerhört vackert ute, jag blev nästan tårögd. Såg två rådjur och en ekorre på spåret. Tog en rejäl tur men tog det lugnt tempomässigt, njöt av varje steg jag tog och jag hann verkligen med att se naturen. Grenarna och kvistarna som gett efter för snön. Nej, jag har inte blivit galen, jag har bara fått gåvan att uppleva det jag tidigare i livet bara rusat förbi.


Hemkommen så hade solen gått ner. Himlen förvandlades till en rosa och blå upplevelse som skymtade mellan varje träd. Jag bor så vackert och jag ångrar inte en sekund allt slit, det är värt varenda krona, varenda tår, varenda motgång - jag trivs bäst här och jag ser verkligen fram emot den första julen på Högre Höjder.

Hopp ner i bubbelbadet, med ett glas Ramlösa. Det röda vinet ligger på luftning och ska avnjutas om en stund. Tog med mig en tidning, satte på Bublé i badet och vilken underbar stund jag fick där. Ska verkligen komma ihåg att ta med mig tidningar till badet, ett perfekt sätt att komma undan rastlösheten som annars infinner sig. Valde mellan tidningen Chef och Topphälsa. Valet var lätt, kändes något mer lockande att läsa om hälsa än att läsa om utvecklingssamtal, MBL, lönesättning och kompetensutveckling, i allafall just nu.


Nu sitter man här uppstigen ur badet. Mina gambas marineras i chili och vitlök och ska fräsas på. Ciabattan ska in i ugnen, parmaskinkan ska droppas på med lite olivolja. Jag ska rosta några pinjenötter till ostarna.


Just nu är det så gudaskönt att bara få finnas, att andas med magen, att få vara själv, att få vara här och just nu.

Ovido - Quiz & Flashcards