Alla inlägg den 26 december 2007

Av miniu - 26 december 2007 23:54

Idag bjöd jag hem mamma och Håkan med mormor och Fanny på middag till Högre Höjder. Svängde ihop en balsamicofilé med tryffelolja. Gjorde en sallad med fikon, physalis, ädelost och hackade hasselnötter till. En gratäng med babyspenat och scharlottenlök serverades det till. En mjuk italienare till det, riktigt gott vin!


Efterrätten blev en vitchokladmousse med passionfruktsås, och en kaffedrink för oss som ville ha det, på kaffe eller espresso. En väldigt trevlig kväll här på Högre Höjder!



Av miniu - 26 december 2007 11:26

... så känns det nu, som att man är halv och av i mitten. Halva delen av mig verkligen njuter av gårdagskvällen som nog får lov att bli det mest stämningsfulla jag upplevt på riktigt länge. Den andra delen av mig känner en sorg i hjärtat över släkttrummans bittra eftersmak.

När jag kom hem i natt, efter min ljuvliga juldagskväll som tillbringades i en vedeldad badtunna, fylld med trevligt sällskap, goda snittar och ett smakrikt bubbel, upplyst med facklor och stjärnorna lyste från himlen och där satt vi, mitt ute i den kalla natten...

... ja, när jag kom hem, borde jag ha varit lyckligare än lyckligast för att fått uppleva något så magiskt som det faktiskt kändes, för allt stämde. Vi var sex personer, och tre av dessa var för mig totalt främmande - ändå hade vi mer än vansinnigt trevligt och blandade djupa diskussioner med skratt och ytlighet, ändå kändes allt så väldigt äkta och innerligt.

Just DET, äkta och innerlighet, som jag fick uppleva med fem personer igår, är det man helst av allt skulle vilja uppleva med sin släkt, för det är väl där det ska finnas äkthet och uppriktighet, men inte...


Jag trodde att jag hade kommit över att det inte blir som förr, men nu till jul blossar det upp igen att allt det fina som förrut fanns, är totalt borta. Att vi skulle bli en släkt som bara träffades till jul och födelsedagar - det hade jag bävat för och aldrig kunnat tro att det skulle bli verklighet, men så blev det, och mitt hjärta har nog inte riktigt accepterat det.

Känner mig så totalt malplacerad runt släktbordet, och den känslan har inte lämnat mig ännu, trots bubbel, skratt och snittar... 


Nattens skratt från badtunnan, den härliga stämningen, den stämningsfulla omgivningen, trevliga människor, en famn som jag alltid kan hoppa in i...

... FAN Figge, igår brädade du släktmiddagen med 10-0... och jag hade nog hellre sett att du förlorade med samma summa...


Ovido - Quiz & Flashcards