Direktlänk till inlägg 26 december 2007

"Changing character..."

Av miniu - 26 december 2007 11:26

... så känns det nu, som att man är halv och av i mitten. Halva delen av mig verkligen njuter av gårdagskvällen som nog får lov att bli det mest stämningsfulla jag upplevt på riktigt länge. Den andra delen av mig känner en sorg i hjärtat över släkttrummans bittra eftersmak.

När jag kom hem i natt, efter min ljuvliga juldagskväll som tillbringades i en vedeldad badtunna, fylld med trevligt sällskap, goda snittar och ett smakrikt bubbel, upplyst med facklor och stjärnorna lyste från himlen och där satt vi, mitt ute i den kalla natten...

... ja, när jag kom hem, borde jag ha varit lyckligare än lyckligast för att fått uppleva något så magiskt som det faktiskt kändes, för allt stämde. Vi var sex personer, och tre av dessa var för mig totalt främmande - ändå hade vi mer än vansinnigt trevligt och blandade djupa diskussioner med skratt och ytlighet, ändå kändes allt så väldigt äkta och innerligt.

Just DET, äkta och innerlighet, som jag fick uppleva med fem personer igår, är det man helst av allt skulle vilja uppleva med sin släkt, för det är väl där det ska finnas äkthet och uppriktighet, men inte...


Jag trodde att jag hade kommit över att det inte blir som förr, men nu till jul blossar det upp igen att allt det fina som förrut fanns, är totalt borta. Att vi skulle bli en släkt som bara träffades till jul och födelsedagar - det hade jag bävat för och aldrig kunnat tro att det skulle bli verklighet, men så blev det, och mitt hjärta har nog inte riktigt accepterat det.

Känner mig så totalt malplacerad runt släktbordet, och den känslan har inte lämnat mig ännu, trots bubbel, skratt och snittar... 


Nattens skratt från badtunnan, den härliga stämningen, den stämningsfulla omgivningen, trevliga människor, en famn som jag alltid kan hoppa in i...

... FAN Figge, igår brädade du släktmiddagen med 10-0... och jag hade nog hellre sett att du förlorade med samma summa...


 
 
Ingen bild

Elin

26 december 2007 11:57

Du kan sätta ord på dina känslor på ett magiskt vis. Som läsare är det alltid en fröjd att läsa.

Utebadet låter jättemysigt.
Julkram från Elin

 
Ingen bild

Figgelito

26 december 2007 12:11

Äh upp med hakan du där! För en gång skull vann jag över släkten men det tillhör inte vanligheterna eller hur?!

Vilken fantastisk kväll!!!

 
Ingen bild

Helle

26 december 2007 14:01

Sund inställning. du skriver klokt och rättfram!
God fortsättning.

 
Ingen bild

Ingrid

26 december 2007 15:01

Jag förstår så väl hur du känner, med släkten alltså, du får väl vidare utveckla det under nåt av våra kommande samtal. När släkten är inblandad blir det inte alltid som man tänkt sig och nu är det ju så här att den har man inte själv valt.
Vilken underbar kompensation du fick.
Vad skulle du göra utan Figge, det är tur att han finns, det tycker jag.
Kram till Er båda

 
Ingen bild

Miniu svarar

27 december 2007 00:13

Elin; Ja, utebadet var jättemycket.

Figge; Hakan har kommit upp lite, lovar! Ja, kvällens minnen kan ingen någonsin ta i från oss.

Helle; Tack! Försöker vara rättfram och klok, det blir så mycket lättare då!

Ingrid; Vi tar det live! Jo, det är tur Figge finns, vi har varandra och nu när han är på hemmaplan så rår vi om varandra deluxe...

 
Ingen bild

Stina

27 december 2007 09:28

Ja vad ska man säga...släkten ÄR värst!...jag vet det av egen erfarenhet tyvärr. Och jag vet hur det känns att sitta där med besvikelsen över att vissa släktingar inte längre känns så där nära själsligt som de gjort tidigare i livet. Det smärtar mig att du går igenom samma känsloregister som jag själv gjorde i ungefär samma ålder. Det har tagit mig några år till att acceptera att t ex mina mostrar egentligen inte bryr sig om mig på det sätt jag trodde...men blev ändå gränslöst ledsen nu i december när jag åter blev påmind. Jag har helt klart andra personer i mitt liv nu som har tagit deras plats känslomässigt! Vill du vara mina moster Miniu?!...så kan jag vara din!?;0)
Kramen...

 
Ingen bild

Stina

27 december 2007 09:32

Å´du gumman, jag vet att du förstår hur unik din & Figges relation är!...men jag måste bara få säga det igen liksom...ALLA skulle behöva en så´n ödmjuk & stark man vid sin sida! Fortsätt så doktorn!;0)

 
Ingen bild

Stina

27 december 2007 09:41

Jisses va´mycket jag hade att säga nu rå´!;0)...Du tjejen...måtte din älskade mor få sitta kvar i den position hon har i ditt hjärta. Min värsta insikt som vuxen har nämligen varit att MIN egen mamma trillade ner från den pedistal jag hade satt henne på! Å´det var inte HON som slog sig värst i det fallet, kan jag meddela;0) Det var fruktansvärt smärtsamt att inse att hon bara var en människa hon med...men fel och brister. Hon har ju alltid varit min hjältinna med egenskaper som varit i det närmaste ouppnåeliga för oss vanliga dödliga.
Vill med detta bara säga att jag finns där för dig gumman om den dagen kommer att Mammies gloria halkar på sniskan;0)
Bamsekramen...

 
Ingen bild

Malin Z

27 december 2007 17:08

Oj, håller med Stina ovan: Släkten ÄR värst!
och man har inte själv valt dem...

Det jag gång på gång blir så förvånad över är att personer, syskon, med samma bakgrund, uppväxt, uppfostran kan vara såååå olika och ha så olika uppfattning och ha så olika värderingar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards