Direktlänk till inlägg 1 november 2007

Helgstädning v/s veckostädning

Av miniu - 1 november 2007 20:59

Det händer i saker i mitt liv må ni tro. När man pratar om små barns olika faser så är det vissa faser i livet där det händer mer och utvecklingen går snabbare, frågan är om jag inte är inne i någon sådan fas just nu - där det går undan...


Idag slog det mig att mina rutiner har ändrats, vilket också har gjort att stora värderingar i mitt liv har ändrats, utan att jag hunnit reflektera över det.

För ett år sedan försökte jag veckohandla på söndagarna för att ha det klart inför den kommande arbetsveckan. Ofta var det tvättstuga, städning och handling som stod på schemat på söndagarna, för att det skulle vara skinande rent på veckorna.


Nu sker allt detta på allt som oftast torsdagarna, så att jag efter min sedvanliga fredagsträning kan komma hem och känna helgkänslan som infinner sig i ett hem utan dammtussar, en tom tvättkorg och en kyl som innehåller råvaror för helgens kulinariska upplevelser.


Detta säger ganska mycket om mig, jag har blivit en helgnjutare. Förrut tyckte jag att helgen en förberedelse för veckan, och då i rena praktiska förberedelser. Nu är helgen MIN, där jag gör vad jag vill, och där jag försöker ladda batterierna genom att göra annat än att städa och plocka.

Visst är en stor del av förklaringen att jag kan tvätta hemma, slipper passa tider i en tvättstuga, men jag är ändå imponerad, nu är helgerna ägnade till det som behövs, hämta ork och kraft för veckan. När hann jag med det tidigare?


Idag är det torsdag, och Högre Höjder är skinande rent. Idag blev det dessutom städning deluxe, eftersom jag inte längre kunde blunda för mina träpersienner som var dammiga. Passade även på att slipa ner bänkskivan i köket och olja in den, veckohandlingen avklarade på väg hem från jobbet.

Huset doftar en blandning av Ajax Orginal, Såpa, Linolja och inte att förglömma - Chanel No 5!



 
 
Ingen bild

Figgelito

1 november 2007 21:25

Bra då är det rent och fint när jag våldgästar dig imorgon eller på lördag!
Välkommen till livet som vi andra lever, vi som försöker använda helgerna till något vilsamt ;)

 
Ingen bild

Stina

2 november 2007 08:46

Ja men nu när du är klar med ditt, så kan du ju alltid svänga förbi hos mig;0)...om du vill ha mer å fejja innan du gör helg vill säga!?;0) Här hemma så hinner man inte med så mycket mer än att dra av det värsta inför helgen...och sen hålla undan regelrätt kaos resten av veckan...jag har gett fuskstädaren ett ansikte! Tvättmaskinen går konstant och kylen gapar om inte tom, så åtminstone fattig på go´saker som champange...inför helgen är det mest läsk till ungarna och mat som skall passa helgens cuper & matcher.
Ja, där fick du ytterligare ett exempel på en utvecklingsfas att bita tag i senare gumman!
Ha en finfin helg!
Kramen...

 
Ingen bild

Miniu svarar

2 november 2007 12:44

Figge; Det är väl alltid fint hos mig...

Stina; Vill jag verkligen veta av _den_ utvecklingsfasen? Däremot vill jag gärna prata med dig i helgen. Ha en go helg du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards