Alla inlägg den 20 november 2007

Av miniu - 20 november 2007 18:18

Jag jobbar mycket med målplanering i mitt liv, såväl privat som offentligt höll jag på att skriva, men nog tusan är mitt yrkesliv, som passar bättre som ordval, offentligt. Jag uppmanar verkligen fler att använda sig av målplanering, det blir så mycket lättare då, och resultatet blir bättre!

Målplanering kan vi ta i en kommande blogg. Det jag skulle blogga om nu ikväll är personliga mål. Jag har i höst satt upp två personliga mål.

1. Börja gå på taktilmassage regelbundet

2. Ge mer feedback till folk i min omgivning


Mål 2 är avklarat, jag har börjat att ge feedback till andra, och alltsom oftast, om man läser på om feedback och verkligen lär sig att både ge och ta, så är feedbacken önskad och blir då något konstruktivt!

Testa och se!


Mål 1, massagen, har legat och gnagt för jag har helt enkelt inte tagit mig för. Försöker komma iväg på vanlig klassisk massage ibland för muskelfästena, men den taktila massagen har länge intresserat mig, men jag har som sagt inte tagit mig för. Igår tog jag mig samman, ringde och fick komma redan idag. Så nu sitter man här helt slut i kropp&själ, och jag hoppas innerligt att jag mår bättre av denna massage än den idrottsmassagen jag brukar få. Laddar med vatten i mängder. Taktilmassage är avslappningsmassage som syftar på att tillföra kroppen mer oxytocin vilket gör att vi upplever ökat välbefinnande, bättre sömn, minskad hjärtfrekvens, avslappnade muskler, förhöjd smärttröskel mm. Man jobbar helt och hållet med känselsinne och beröring. Idag var det första behandlingen och det var riktigt skönt att verkligen få känna sig avslappnad, det var längesedan nu!

Tanken är att jag ska gå på taktilmassage 1 gång i veckan nu fram till jul för att sedan gå en gång i månaden. Målplanering på hög nivå!


En härlig dag som går mot sitt slut. Tog en välbehövlig sovmorgon, slog upp de gröna kring 8, hämtade tidningen, läste den och hoppade ner och myste i sängen igen. Löste ett och annat världsproblem. Klev upp 10.30 och gav mig i väg mot stan där en lunch med Titti väntade!

Upp o tog en vända på jobbet, och det var en härlig känsla.

Medarbetarna var verkligen självgående, och på gång och det känns som mitt hårda arbete i höst äntligen börjar ge resultat. Min tid som brandsläckare är över för en tid hoppas jag. Nu ska jag börja ladda upp de battier som är uttömda, och det ska bli en intressant upplevelse.


Nu sitter jag här i soffan och är redan omklädd för natten, ska sätta på en film där jag tvingas byta fokus från mitt liv till någon annans liv för en stund, innan jag hoppar ner i bädden och avslutar denna grymt sköna dag!


Av miniu - 20 november 2007 15:21

Ni som känner mig vet hur oerhört bra jag trivs på Högre Höjder, nu är det väldigt få av er som har fått bevittna mornarna här på Högre Höjder. När man kliver upp, på med nattlinnet, på med glasögonen, rufsar till håret, på med morgonrocken, upp för trappen och där, just där i trappat möts man av solen. En sol som bjuder på sitt söderläge i alla årstider. Nu på vintern är det en magnifik känsla att se solen lysa igenom molnen.

Att vakna till rymden och höjden...

Att vakna till solen...


Sundsvall består ju av två stadsberg, och jag bor typ på det Norra Stadsberget, och ser ut över hela Sundsvall och får bevittna naturen

Idag när jag kom hem på eftermiddagen så var det ytterligare fin upplevelse, ut på balkongen och fram med kameran. Det som nu är täckt av moln på fotot är Sundsvall och jag bor ovanför molnen idag. I stan är det molningt, på Högre Höjder är det glasklart och underbart vackert!


Stadsflickan som blivit intresserad av naturen... ojoj, jag fortsätter att imponera på mig själv. Var ska detta sluta?

Av miniu - 20 november 2007 15:16

... en vanlig tisdag när pensionen (även sjukersättning) är utbetald är ingen vacker syn. Jag lovar!

Eftersom jag kompar mina timmar så passade jag på att åka hem lite tidigare och då även handla och ta en vända in på Systembolaget när jag ändå var i krokarna.

Visst, jag har fördomar, men idag besannades dom. Herregud säger jag då bara!


Jag kände mig lite udda med min krog fylld av 10 småflaskor Moet som rymdes i en bärkasse och beloppet blev fyrsiffrigt. Livet är till för att levas och så länge jag har pengar kvar 3 dagar innan lön, så tänker jag fortsätta unna mig mina Moet i bubbelbadet, det kallas livskvalitet!


För många handlade dagens besök på Systembolaget om att göra slut på pengar och begäret kanske, i början av deras utbetalning.

Tragiskt... är nog det ordet som beskriver min känsla där jag gick mellan hyllorna med mina Moet och Blossa Glögg, och kände mig ganska oskyldig till alkoholens missär!


Over and out från Högre Höjder... idag med Moet i kylskåpet - ordningen återställd!

Ovido - Quiz & Flashcards