Alla inlägg den 1 november 2007

Av miniu - 1 november 2007 20:59

Det händer i saker i mitt liv må ni tro. När man pratar om små barns olika faser så är det vissa faser i livet där det händer mer och utvecklingen går snabbare, frågan är om jag inte är inne i någon sådan fas just nu - där det går undan...


Idag slog det mig att mina rutiner har ändrats, vilket också har gjort att stora värderingar i mitt liv har ändrats, utan att jag hunnit reflektera över det.

För ett år sedan försökte jag veckohandla på söndagarna för att ha det klart inför den kommande arbetsveckan. Ofta var det tvättstuga, städning och handling som stod på schemat på söndagarna, för att det skulle vara skinande rent på veckorna.


Nu sker allt detta på allt som oftast torsdagarna, så att jag efter min sedvanliga fredagsträning kan komma hem och känna helgkänslan som infinner sig i ett hem utan dammtussar, en tom tvättkorg och en kyl som innehåller råvaror för helgens kulinariska upplevelser.


Detta säger ganska mycket om mig, jag har blivit en helgnjutare. Förrut tyckte jag att helgen en förberedelse för veckan, och då i rena praktiska förberedelser. Nu är helgen MIN, där jag gör vad jag vill, och där jag försöker ladda batterierna genom att göra annat än att städa och plocka.

Visst är en stor del av förklaringen att jag kan tvätta hemma, slipper passa tider i en tvättstuga, men jag är ändå imponerad, nu är helgerna ägnade till det som behövs, hämta ork och kraft för veckan. När hann jag med det tidigare?


Idag är det torsdag, och Högre Höjder är skinande rent. Idag blev det dessutom städning deluxe, eftersom jag inte längre kunde blunda för mina träpersienner som var dammiga. Passade även på att slipa ner bänkskivan i köket och olja in den, veckohandlingen avklarade på väg hem från jobbet.

Huset doftar en blandning av Ajax Orginal, Såpa, Linolja och inte att förglömma - Chanel No 5!



Av miniu - 1 november 2007 20:49

Jag har ett rum i huset som i dagsläget inte fyller någon som helst större funktion. Det är egentligen ett sovrum, relativt stort, men som hos mig saknar vägg och dörr, så det är öppet mot den öppna hallen på nedervåningen.

Min tanke när jag köpte huset och inredde, var att ha det som mitt mysrum, där jag skulle sitta och läsa och mysa. Ojdå, det var väldigt optimistiskt tänkt, för jag är inne i en period där jag är rastlös of hell för att uttrycka det milt.


I sensomras lyssnade jag igenom två ljudböcker, då låg jag ofta på soffan med duntäcket på kvällarna och lyssnade mig till sömns innan jag hoppade in i sovrummet som ligger vägg i vägg med rummet utan funktion.


På morgonen när jag håller på nere, så är det första jag gör - sätter på musiken, det finns en ordentlig musikanläggning där.

Annars kan jag beskriva rummet med en stor härlig soffa, som fungerar som gästsoffa när jag har gäster som inte ska sova i min säng. Det finns två bokhyllor, en med böcker och en med semesterminnen.


Jag älskar rummet, men jag hittar ingen funktion, skulle vilja utnyttja det lite mer. Så nu kära bloggläsare, inspirera mig - vad ska jag göra med rummet? Flytta ner datorn, i tron om att sitta där mer? Känns som att jag vill behålla tanken med rummet som ett vilsamt rum för återhämtning och refklektion. Vad fattas för att kunna göra det?

Ovido - Quiz & Flashcards