Direktlänk till inlägg 22 november 2007

Affärsplanearbete v/s tärningskastning

Av miniu - 22 november 2007 17:19

Jobbar frenektiskt med denna affärsplan som ska presenteras på ledningsgruppsmötet i nästa vecka. Jag gillar att involvera personalen i det arbetet, det är ju vi tillsammans som ska göra resan mot att utveckla verksamheten. Grejen är den... att 4 av 5 medarbetare är totalt nya och har ingen som helst aning om vilka verksamhetsområden som ens finns, och ännu mindre hur vi kan utveckla dessa.

På måndag em har vi avsatt tid för detta affärsplanearbete men jag har avsatt hela helgen för att jobba med den och försöka vara strategisk.

Känns som att det blir en helg med pyjamas, lap-top och sängen i en vacker kombination.


Jag gillar att jobba strategiskt, är allt som oftast en strateg, men detta arbete är allt annat än strategiskt.

Ni som vet var jag jobbar känner ju till arbetsgivaren, och vet vilken väldigt flexibel marknad vi verkar inom. Jag gör gärna en affärsplan, om jag bara vet förutsättningarna. Jag vet inte alls hur min verksamhet ska se ut efter jul.

Då är det extremt lätt att tänka framåt... tro mig!


Så det affärsplanearbetet jag bör ägna mig åt känns som att kasta en tärning och se vad framtiden har att erbjuda.

1 poäng - vi går tillbaka till 1,5 tjänster och då finns ingen tid för utveckling

2 poäng - vi utvecklar jobbförmedlingen

3 poäng - vi börjar med ett nytt marknadsområde - rehab.

4 poäng - vi börjar att inta den privata marknaden

5 poäng - vi gör en kombination av detta och utökar styrkan

6 poäng - jag ger upp


Så gott folk - någon som känner för att hjälpa till med lite affärsplanearbete? Greppa en tärning, kasta och se!

Svårare än så är det inte!


Fick några ord med koncern-bossen idag och det var väldigt skönt att höra hans röst. Han är en fantastisk ledare och en förebild för mig rent yrkesmässigt! Hade förmånen att ha honom som mentor förra hösten, fantastiskt... Lite lättare blev det att ta sig an affärsplanearbetet när jag fick prata med honom, men ändå lockar städning, strykning och plock mer ikväll! Hur kan det komma sig?


 
 
Ingen bild

Sten

22 november 2007 18:05

Hmm... "tärningen är kastad"... men om det kommer upp en sexa... vad gör du då? Överger affärsplanen, eller menar du att du säger upp dig? Det där sista är inte aktuellt, om jag fattat det rätt... du har ju skrivit här på din blogg hur bra du trivs med arbetsuppgifter och arbetskamrater :-).

Massor lycka till!

 
Ingen bild

Ingrid

23 november 2007 09:21

Hahaha, då är vi två, känns inte speciellt inspirerade att hålla på med sånt som är gissningslekar, kasta tärning, tja varför inte
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miniu - 4 februari 2008 21:27

Åkte hem till mamma ikväll, behövde henne. Håkan hade köpt blommor, aldrig har väl en bukett med blandade tulpaner varit vackrare än nu. Huvudvärken kom som ett brev på posten, vilket kanske inte är så konsigt om man knappt ätit något.   Känner mig ö...

Av miniu - 4 februari 2008 17:10

Jag har blivit skrämd till tystnad, tror bara det att den som skräms glömt bort vilken person som finns bakom fasaden. Mig skrämmer man inte till tystnad och definitivt inte nu. Varken då, nu eller i framtiden... that´s it!   Dags att lägga ett kapit...

Av miniu - 1 februari 2008 18:03

Ni som inte vill läsa gnäll, kan vända här... Äntligen fredag, som jag längtat. Från det att jag satte foten på jobbet i måndags har jag haft nedräkning till helgen på ett sätt jag aldrig någonsin känt förrut...*ogillar känslan skarpt*   Två övertids...

Av miniu - 30 januari 2008 22:50

Det står en tvättmaskin där nere... längtar efter den. Det står en torktumlare där nere... längtar efter den. Det står en dammsugare där nere... längtar efter den. Det finns dammtrasor i lådan... längtar efter dom. Det finns allrengöring under diskbä...

Av miniu - 30 januari 2008 14:52

Idag är det en sån här dag man inte skulle ha gått upp... allt bara jävlas! ALLT!...

Ovido - Quiz & Flashcards