Alla inlägg den 13 augusti 2007

Av miniu - 13 augusti 2007 16:19

... att lägga i plånboken! Men... jag gör det så gärna!

Idag kom mitt Privatvård Plus kort från Skandia. Detta blir lite politiskt, så ni som inte vill läsa det kan sluta nu, för det är ju ingen hemlighet att jag har hjärtat mer åt höger än åt vänster så att säga, milt uttryckt!


Jag vet jag vet jag vet... det är FEL att köpa sig rätten till vård - jag vet!

MEN... ett stort MEN... jag känner att jag behöver det. Jag blir så förbannad när jag ser hur vården fungerar idag, jag blir så förbannad hur denna vårdapparat verkligen ser ut - där det är mer regel än undantag att ett besök hos vården inte är tillfredsställande. Man ska vara glad om man kommer fram på telefon, och är det inte livshotande ska man vara glad att man får träffa en läkare innan det hunnit blivit livshotande.


Många tycker nu säkert att jag pratar utan belägg - men inte då! När jag för några år sedan blev sjuk, kan jag idag tacka min lyckliga stjärna att min mamma hade mig medförsäkrad på en sådan försäkring. Det vara bara till att lyfta luren och ringa, och dagen därpå hade jag en tid hos en läkare som ordnade med remisser så att jag idag är tillbaka och fullt arbetsför. Jag vet, det är många andra som blev sjuk samtidigt som inte fick den snabba hjälp som verkligen behövs i de flesta sjukdomsfall. Visst, vägen var kanske inte fullt lika enkel som det låter, men det var en mycket stark bidragande faktor att jag idag är en ganska duktig skattebetalare istället för att gå på sjukersättning innan 30 års ålder...


För dom väntar år av sjukskrivning, total isolering från arbetslivet som ju inte gör situationen bättre, och kanske sjukersättning. Jag möter många sådana människor, och varje gång gör det faktiskt ont i mitt hjärta. Tänk om alla hade samma förutsättningar, att få hjälp när man behöver det, då blir sjukskrivningen inte så lång och chanserna att komma tillbaka till arbetslivet ökar marknant...


Så... jag lägger ner Skandia-kortet i plånboken och jag kommer sova bättre om nätterna, men jag som medborgare kan tycka att det är sååå fel att det ska behöva bli så här!

Over and out!

Av miniu - 13 augusti 2007 16:12

... ett måste för stressade själar som skulle gästspela på jobbet idag. Rekomenderas å det grövsta för alla som vill uppleva en kavalkad i smaker!

Synd bara att klockan var 12 på dagen och att jag skulle köra, annars hade ett medelfylligt rött suttit perfekt, men jag kommer göra om det - med ett glas rött!


Gör en härlig sallad med dina favoritgrönsaker, jag tog några goda salladsblad (ruccola, frisé, rosso ) gurka, tomat, paprika, rödlök. Gör en vinegrett på olivolja och vinäger, salta o peppra - ett tips är att ta lite limesaft en några sockerflingor också. Ringla det över salladen. Under tiden gör du ordning en chevre chaud, dvs ett rundat formbröd, en skiva chevreost, ringla honung, strö lite timjan över osten, in i ugnen 275 grader  och HÅLL KOLL... jag har en varmluftsugn och då går det på knappt 2 minuter innan osten smälter och får fin färg.

Dekorera salladen med serranoskinka eller parmaskinka och på med chevre chauden!

Gott gott!

Ovido - Quiz & Flashcards